60 tips die jouw carrière op z’n kop gaan zetten

* Dit artikel is eerder verschenen in Women’s Health Magazine. 

Er bestaan van die insidertips waarover jobcoaches en andere ‘experts’ vaak angstvallig hun mond houden. Maar gelukkig is ons niets te gek. Hieronder beantwoorden we alle carrièrevragen die je niet hardop durft te stellen. Let the games begin (kantooreditie)!

Je bent aangenomen! Je bent ontslagen!
‘Nothing is certain but death and taxes,’ zei de Amerikaanse politicus Benjamin Franklin ooit. Wat tegenwoordig haast net zo zeker is, is dat we voor ons 32ste al meerdere keren van baan zijn geswitcht – het gemiddelde is tegenwoordig maar liefst vier keer.

Je baan binnenhalen
Dat je jezelf fatsoenlijk moet voorbereiden op een sollicitatiegesprek (het bedrijf googlen, weten met wie je het gesprek hebt, slimme vragen voorbereiden) is natuurlijk gesneden koek. De magie zit ‘m in het creëren van de juiste state of mind voordat je het gebouw binnenloopt. Bel bijvoorbeeld onderweg een hilarische vriendin, check oude vakantiefoto’s of ga los op een paar grappige kattenfilmpjes op YouTube (houd wel de tijd in de gaten). Het idee is dat je met een relaxte, positieve vibe het gesprek in wilt gaan. Toch wat onzeker? Dat tackle je door te denken aan situaties waarin jij de baas was, of het nu gaat om het afwijzen van een vent in de kroeg of een zakelijke taak delegeren. Onderzoek bevestigt dat alleen al het denken aan soortgelijke situaties je zelfvertrouwen en overtuigingskracht een boost kunnen geven.

Je baan opzeggen
We maken het opzeggen van een baan vaak veel moeilijker dan het daadwerkelijk is. Het wordt emotioneel, we gaan liegen zodat de baas zich minder slecht voelt, en in ons hoofd oefenen we het vooraf wel tachtig keer. Stop daarmee. Zeg simpelweg dat je een andere fantastische uitdaging aangeboden hebt gekregen, dat je er goed over nagedacht hebt en besloten om deze kans te grijpen. Als je baas vervolgens terugslaat met een promotie of hoger salaris – en je bent nog steeds niet geïnteresseerd om te blijven – zeg dan dat je al hebt getekend bij je nieuwe werkgever.

Je baan verliezen
‘We laten je gaan’ klinkt misschien gezellig maar het is natuurlijk hartstikke SH*T. Echter, in deze overvolle banenmarkt gebeurt het vaker dan je denkt, en het is vaak niets persoonlijks. Geef jezelf een dag of twee om het nieuwe seizoen van Game of Thrones te bingen en ga bij vrienden langs – erover praten werkt therapeutisch en helpt om alles in perspectief te plaatsen. De volgende ochtend spring je op de normale tijd uit bed, neem je een douche en maak je een lijst van alle contacten binnen je netwerk die je aan een baan zouden kunnen helpen. Stuur ze allemaal een persoonlijk berichtje, en vraag of ze jou in gedachten willen houden, mocht er een job vrijkomen. Geluk bij een ongeluk: er is geen mooiere kans om weer een paar positieve gewoontes aan te leren: ga regelmatig sporten of fris je Spaans op. Zo behoud je structuur in je leven en houd je negatieve gedachten buitenshuis.



De kunst van het E-introduceren


Bekend ondernemer Gary Vaynerchuk zei tijdens The Next Web Conference 2016 in Amsterdam: ‘Wil je verder komen? Geef altijd meer, voeg waarde toe – zónder iets terug te vragen.’ Omdat we allemaal wel wat karmapunten kunnen gebruiken: het aan elkaar voorstellen van twee zakelijke contacten is een slimme en eenvoudige zet om je netwerk te helpen en zelf ook weer in een goed daglicht komen te staan. We helpen je deze ruwe opzet te polijsten…

Onderwerp: Hi!

Hey Chrissy!

Je moét even mijn oude stagiaire Anna ontmoeten – ze gaat je leven veranderen. Ik heb haar in de CC gezet.

Houd je me op de hoogte?

Nee:
Om te voorkomen dat je kennis zich ongemakkelijk voelt in een te persoonlijke, losse sfeer, stuur je van tevoren een berichtje waarmee je checkt of ze openstaat voor een kennismaking. In de e-mail die je daarna stuurt, neem je een meer zakelijke toon aan.

Ja:
Hi Christina,

Nee: Met deze onderwerpregel zal je e-mail helemaal verloren gaan in een drukbezette inbox. Maak het gedetailleerder.

Ja: Een kei van een Personal Assistant: Anna de Boer.

Nee: Wij vrouwen voelen over het algemeen snel de drang om dit aan te bieden, maar je hebt je goede daad gedaan, en daarmee basta.

Ja: Ik laat het verder aan jullie over. Dank je wel, Christina!

Nee: Ehm, Christina ‘moet’ helemaal niets. Ze doet Anna al een plezier door überhaupt de tijd te nemen voor deze e-mail. Uit je eerste zin moet daarom ook blijken waar je ze beiden van kent en welke meerwaarde ze voor elkaar kunnen hebben.

Ja: Graag wil ik je hierbij voorstellen aan Anna (zie CC), mijn stagiaire van vorig jaar. Anna is fantastisch, werkt hard en is een wonder in Excel. Ze is nu administratief medewerker bij Bergman Agency, maar ze hoopt een nieuwe uitdaging als PA te vinden. Ik heb haar al verteld over het geweldige werk dat jij verricht en hoeveel ze van jou kan leren.



Zo overleef je een open werkvloer


Dankzij de innovatieve tech-bedrijven in Silicon Valley is de open kantoortuin een ware hit geworden en zie je het ook steeds vaker doorgevoerd in Nederlandse kantoren. Waarom? Het zou de creativiteit gigantisch moeten bevorderen. Wat blijkt echter: in Denemarken namen werknemers van bedrijven met een open kantoortuin 62 procent meer ziektedagen op dan die met een eigen kantoorruimte. Ook zou het ten koste gaat van je concentratie. ‘Vergelijk het maar eens met slapen: als je elk kwartier wakker wordt gemaakt: hoe kun je dan ooit zeggen dat je goed geslapen hebt?’, aldus Jason Fried van projectmanagementtool Basecamp tijdens TNW Amsterdam. Deze etiquettetips zullen je helpen de rust te bewaren.

Lawaaimaker
Je kunt het (helaas) niet maken om te jammeren over kauwgeluiden, maar computergeluid? Absoluut. Zorg dat je directe buren het met je eens zijn en stuur een groepsmail met het bericht: ‘De hoeveelheid geluid in onze hoek zorgt voor veel afleiding. Kunnen we het geluid misschien zachter zetten en een hoofdtelefoon gebruiken?’

Stoorzender
Als het een collega is waar je niet heel close mee bent, stel dan het gesprek uit door te zeggen: ‘Ik wil graag met volledige aandacht naar je verhaal luisteren, kunnen we over een half uurtje afspreken?’ Vraagt je baas naar iets, dan is dat belangrijker dan hetgeen wat jij aan het doen bent. Sorry.

Glurende Gerda
Speciale beeldschermfilters (al te koop vanaf een euro of 30) kunnen ervoor zorgen dat die kijkgrage collega niet meer constant op je monitor kan turen. Maar voel je ook vrij om je scherm een slag te draaien en een niet-zo-subtiele hint af te geven.

Rommelkont
Als je door de metershoge troep je buurman niet eens meer kunt zien, spreek hem of haar er onder vier ogen op aan: ‘Ik snap dat we niet zoveel ruimte hebben, maar die stapel spullen loopt bijna over mijn bureau. Zullen we vragen of we een extra bureaukastje kunnen krijgen?’ Zorg wel dat je eigen bureau picobello op orde is voordat je een ander erop aanspreekt uiteraard.

Smakeloze geurtjes
Check met de officemanager of er een groepsmail verstuurd kan worden met de oproep geen stinkende etenswaren mee te brengen naar kantoor. Zo hoef jij niet de boeman te zijn en weet iedereen dat het berichtje eigenlijk gericht is op de het broodje salami, of de gepocheerde zalm met eieren en truffelmayo van je collega.

Luidruchtige Luuk
Ga een privégesprekje aan waarbij je zegt dat zijn ‘gepassioneerde uitspraken’ soms zo hard klinken dat je klachten krijgt van mensen die je aan de telefoon hebt. (Wederom, lekker conflict-vermijdend.) Mocht je je er ooit echt ongemakkelijk bij gaan voelen, schakel dan iemand van personeelszaken in.



Babbel je wel genoeg met deze peeps?

Dat zou wel hoog op je prioriteitenlijstje moeten staan! Een wederzijds respect en vertrouwen opbouwen met je collega’s – zelfs die paar waar je misschien niet direct aan denkt – is een kwestie van goed fatsoen. *Kuch*… en handig om je positie in het bedrijf te verbeteren… *kuch*.

De receptionist
Handig, want ze weet alles van iedereen en kan wanneer je wekker weer eens niet af is gegaan (heus niet!) het makkelijk verbloemen voor de baas.

Zo win je haar voor je: Bied aan om een kopje koffie voor haar mee te brengen als je toch zou gaan halen. Wees slim met roddelpraatjes: ga niet helemaal los, maar zorg er wel voor dat jij af en toe goed uit de verf komt. Wellicht dat ze het de volgende keer wel doorvertelt wanneer iemand bij haar bureau komt voor een babbeltje.

De assistent van de baas
Handig, want ze beheert de agenda van de baas en weet als enige hoe diens humeur is, ofwel: wanneer wel of niet te storen als je om een gunst wilt vragen. 

Zo win je haar voor je: heb je een dringend telefoontje of prangend verzoek? Vertel haar waarover het gaat en behandel haar niet als een dom doorgeefluik. Ga niet lopen drammen wanneer ze de deur naar het kantoor van je baas blokkeert; dit is misschien enkel om jou te helpen, omdat ze weet dat je baas nog geen lunch heeft gehad (#hangry). En als ze een hectische dag heeft: een enthousiaste zwaai en een glimlach kan een hoop goed doen.

De IT-afdeling
Handig, want zij zorgen ervoor dat je computer goed werkt en kunnen toveren als het gaat om plots verdwenen bestanden.

Zo win je ze voor je: Wees aardig, ook wanneer je net zo in paniek bent als een bruid op een regenachtige dag. Uit betrouwbare bronnen hebben we namelijk vernomen dat de IT-goden daadwerkelijk veel sneller een klusje oppakken als ze vriendelijk worden toegesproken. Een simpele ‘Hoe was je weekend?’ kan al wonderen doen. Mocht je je toch als een bridezilla hebben gedragen, geef dan achteraf een belletje om je te verontschuldigen en ze te bedanken voor hun hulp.

De stagiair
Handig, want hij of zij is onzichtbaar op kantoor. De stagiair kan daarom geheime informatie achterhalen en onbewust naar jou doorspelen (hij is niet zo op zijn hoede als je collega’s).

Zo win je de stagiair voor je: Start met een meet & greet zodat je collega’s en nieuwe stagiaires elkaar kunnen leren kennen. Geef je pupillen echte taken, en laat hem niet alleen koffie halen en kopiëren – ook als het je daardoor zelf meer tijd kost. Wie weet is hij in het vervolg wel bereid om jou te helpen als je een keer een Snapchat-account wilt beginnen, maar de selfie cam niet aan de praat krijgt.


Lijfregels

Zo zorg je ervoor dat je de meest gênante situaties op werk zo onopvallend mogelijk verbloemt. Wij noemen… een harde scheet tijdens een belangrijke presentatie?

Scheten: Als je een flinke tornado door de vergaderkamer hoort gaan, draai dan niet gelijk je hoofd naar de eigenaar. Hetzelfde geldt voor wanneer jij zelf de fabrikant bent: doe er niets mee. Een grap maken of jezelf excuseren brengt zoveel meer awkwardness met zich mee dan het gewoon negeren.

Poepen: Je hebt twee opties: gelijk doorspoelen zodra jouw number two de pot raakt of zelf een toiletverfrisser meebrengen. Als je voor optie twee kiest, zorg er dan voor dat niemand je ziet met de spuitbus – je wilt niet bekendstaan als de dame wiens poep zo verschrikkelijk stinkt dat ze haar eigen stankverdelger mee naar kantoor brengt. Als je keutel een harde plons maakt, wacht dan even in het hokje tot de rest van de mensen weg zijn.

Kolven: Veel moeders weten niet precies wat de regels zijn als het gaat om kolven op werk. Echter, er bestaat een speciale kolfwet in Nederland waarin is bepaald dat je maximaal 25 procent van je werktijd (betaald) mag gebruiken voor voeden en kolven en dat hier een speciale ruimte voor beschikbaar moet worden gesteld – een toiletruimte is níet oké. Probeer eens rustige slaapliedjes te luisteren en naar babyfoto’s te kijken tijdens het kolven – van beide is aangetoond dat het helpt de melkproductie te vergroten.

Na cosmetische chirurgie: Je bent officieel niet verplicht om over een boob job of andere ingreep te vertellen aan je werkgever, maar bij langdurige ziekte vanwege een lang herstel zal de bedrijfsarts contact met je opnemen. In dit geval mag je niet liegen en kan het zijn dat de bedrijfsarts je werkgever zal adviseren geen loon door te betalen. Ga je weer aan het werk maar zit je nog met wat blauwe plekken? Concealer maakt hiervan verleden tijd. Onze tip: Bobbi Brown Creamy Concealer Kit (€ 34) en Bobbi Brown Corrector (€ 28,50).


Lopen de gemoederen hoog op? Blijf zen!

Wijze les: losgaan op Juffrouw Jannie van Accounting maakt – hoe gemeen haar opmerking ook was – de situatie alleen maar erger.

MINI

Iemand heeft jouw lunch opgegeten

Sorry, maar jouw zorgvuldig belegde broodjes hummus zijn geen reden voor een groepsmail door het hele kantoor. Hang liever een duidelijke – anonieme – flyer in de keuken: ‘Graag niet eten wat niet van jou is!’ met een paar ogen in de letters getekend. Klinkt als een passief-agressieve tactiek, maar een recent onderzoek van de Universiteit van Newcastle in Engeland wees uit dat mensen zich bij een poster met oogjes beter aan de boodschap hielden (niet gelogen).

MEDIUM

Een collega strijkt met de eer voor jouw werk

Als iemand jouw werk kopieert en doet alsof ze het zelf bedacht hebben, moet je dit aankaarten bij je baas. Een rapportage, voorstel of projectplanning: mail het naar jezelf of een directe collega wanneer je klaar bent om de datum en tijd te documenteren.

MEGA

Een collega geeft jou de schuld van een grote fout

Je doet er goed aan hier geen doekjes om te winden. Confronteer de liegende collega ermee en zeg bijvoorbeeld: ‘Ik heb vernomen dat je mijn manager zus en zo hebt verteld. Kun je me helpen om dit te begrijpen?’ Ze zal nu waarschijnlijk alles opbiechten, maar als ze een hardnekkige leugenaar blijkt, vertel het dan tegen je baas.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s